voga

Wat is de nr.1 sport bij langdurige stress

Wil je je stressniveau verlagen dan moet je je eens lekker uitleven in de sportschool, of een paar kilometer gaan hardlopen, toch? Dat is wat de meeste mensen denken, maar klopt dit wel?

Foto credits: Engin_Akyurt via Pixabay.com

Eerst even een korte uitleg over wat er in je lichaam gebeurt bij langdurige stress. Als jij een periode serieus gestrest bent dan maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. In een gezonde situatie helpt cortisol je onder andere om te presteren, én het is een belangrijk hormoon voor je afweersysteem. Maar tijdens een langdurige stress periode maakt je lichaam steeds meer van dit hormoon aan, waardoor er een overschot ontstaan. Daardoor kun je allerlei klachten krijgen zoals angstklachten, slaapproblemen en gewichtstoename. Zoveel cortisol wil je niet, lijkt me duidelijk.

Nou kan sporten/bewegen ervoor zorgen dat je je stressniveau verlaagt zodat je je beter gaat voelen. Echter hardlopen en een zware sessie in de sportschool zijn misschien niet zo’n goed idee. Deze sporten zorgen namelijk voor nog meer aanmaak van cortisol. Bij langdurige stress is je lichaam niet in staat om dit zelf weer te herstellen. Onderzoekers van The University of Sydney hebben aangetoond dat je beter andere sporten kunt beoefenen bij langdurige stress.

Ben jij een dag gestrest doordat er dingen misgaan op je werk of loopt het thuis niet helemaal lekker dan kan een paar km hardlopen of jezelf in het zweet werken in de sportschool zeker helpen.

Maar bij langdurige stress kun je volgens de onderzoekers beter voor een van de volgende sporten kiezen:

1-yoga

2-pilates

3-zwemmen

4-snelwandelen

5-wandelen

Categorie