voga

Moet je nou wel of niet gaan sporten met een kater?

 

Je leeft gezond, let op je voeding, sport een paar keer per week maar een avondje stappen sla je ook niet af. Waarschijnlijk heb jij ook weleens een avond te veel alcohol gedronken, en werd je de volgende ochtend met een gigantische kater wakker. Omdat je baalt en je ook wel schuldig voelt, besluit je naar de sportschool te gaan. Even de alcohol uit je lichaam zweten en de extra calorieën van gisterenavond verbranden, toch?

Is dat een goed plan? Of kun je juist beter niet naar de sportschool gaan met een kater?

foto credits: Matthew Henry via Unsplash.com

  • Realiseer je dat de kans op blessures groter is wanneer je een kater hebt. Vermoeide spieren reageren trager dan uitgeruste spieren.
  • Je kater eruit zweten gaat echt niet lukken. Alcohol verlaat je lichaam namelijk via je adem, zweet en urine. Nou zul je denken zweet...dan is het dus goed om te gaan sporten. Nee dus, je lichaam is door al die alcohol behoorlijk uitgedroogd en probeert met alle macht vocht vast te houden. Ga jij flink zweten in de sportschool droogt je lichaam nog meer uit, en moeten je nieren zich een slag in de rondte werken.
  • Wil jij toch gaan sporten, zorg dan in elk geval dat je genoeg drinkt. Voor, tijdens en na het sporten. En neem een stuk fruit voordat je gaat, dit om je bloedsuikerspiegel op peil te houden.
  • Ga bij voorkeur buiten sporten en kies voor een lichte workout. Als een malle aan de gewichten hangen kun je nu beter achterwege laten.
Categorie