voga

Dit is dé nieuwe yoga hype voor slechte slapers

Ben jij een slechte slaper of heb je moeite met doorslapen dan is deze yoga-vorm jou op het lijf geschreven. Beoefen je deze yoga ‘s avonds dan val je makkelijker in slaap en slechte doorslapers liggen ’s nachts minder lang wakker.

Ik heb het over yoga nidra, een vorm van yoga  waarbij je geen zittende of staande houdingen uitvoert maar heerlijk uitgestrekt op je mat ligt (in savassana, de eindhouding van de meeste yogalessen.) Tijdens een yoga nidra sessie leidt de stem van de yoga instructeur je door de verschillende fases van de oefening heen. Volledige ontspanning is het gevolg, hoe fijn....

Foto credits: StockSnap via Pixabay.com

Yoga nidra betekent letterlijk ‘yoga slaap’ of ‘slaap van de yogi’. Deze vorm is (rond 1950) ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati. Helemaal nieuw is deze vorm dus niet. Swami ontdekte dat er een stadium tussen waken en slapen bestaat waarin je niet echt wakker bent maar ook niet slaapt. Als je deze staat bereikt, verdwijnt de spanning zowel uit je lichaam als uit je geest. En dat betekent volledige ontspanning van zowel lichaam en geest, en dat alles zonder spierpijn de volgende dag. Ik zeg een win/win situatie.

Wat zijn de voordelen van Yoga Nidra?

1- Je gaat beter slapen.

2- Je ervaart minder stress.

3- Je bent beter in staat om je te ontspannen.

4- Je hebt meer energie.

5- Je kunt je beter concentreren.

Klik hier voor uitgebreide informatie en een online yoga nidra programma.

 

Foto credits: StockSnap via Pixabay.com

Categorie