voga

De 7 lichaamsbeeld mythes

We worden vaak al op jonge leeftijd bedoeld of onbedoeld geconfronteerd met ons uiterlijk en lichaamsbeeld. Ik heb eens iemand tegen een kind van 6 horen zeggen “zo jij bent mollig geworden” Het betreffende kind begon hartverscheurend te huilen. Ten eerste snapte het kind niet wat mollig was, en toen haar uitgelegd werd wat mollig was werd haar gemoedstoestand er niet veel beter op. Op deze manier ontstaat er vaak al op jonge leeftijd een vertekend lichaamsbeeld, wat voor problemen kan zorgen in de ontwikkeling.

lichaamsbeeld mythes

Er worden vaak in het wilde weg uitspraken gedaan die kant nog wal raken, maar wel voor veel onzekerheid en problematisch gedrag op het gebied van voeding kunnen zorgen. Ik heb enkele van deze veelgehoorde uitspraken onder de loep genomen, en gekeken wat er van klopt of belangrijker, wat er juist niet klopt.

Mensen met overgewicht zijn ongezond.

“Mensen met overgewicht die regelmatig bewegen en gezond eten hebben minder kans op hart- en vaatziekten of vroegtijdig overlijden dan mensen met een normaal gewicht die ‘zittend’ door het leven gaan.” Dat zegt de Franse sociologe Abigail Saguy, verbonden aan de Universiteit van Californië, zij houdt zich al meer dan tien jaar bezig met onderzoek rond overgewicht. Zij schreef over dit onderwerp het boek What’s wrong with fat.

Abigail benadrukt dat we meer moeten focussen op leefstijl, bewegen en het eten van veel vezels, groenten, fruit en gezonde vetten. Uit wetenschappelijk onderzoek ( gepubliceerd in New England Journal of Medicine) blijkt dat mensen met overgewicht die hun eetpatroon aanpasten op deze manier, het risico op het krijgen van hart en vaatziekten aanzienlijk omlaag brachten. Let op; deze personen kregen dezelfde hoeveelheid calorieën binnen, dan voorheen. Hun gewicht bleef dus constant.

Het eten van “slechte” voeding maakt van jou een zwak persoon en moet je ten alle tijden vermijden.

Iedereen weet dat een verse groentesoep of quinoa salade met avocado en kipfilet beter voor je lichaam is dan een frietje speciaal of een stuk pizza. Maar door dat frietje of stuk pizza te bestempelen als slecht, verbind je er een negatieve emotie aan. Beter is het om als je dan toch die pizza eet (er van uitgaande dat je echt heel veel zin in pizza hebt omdat je dat lekker vindt, en niet omdat je ongelukkig of verdrietig bent) er van te genieten en jezelf te beloven morgen weer voor die salade of groentesoep te kiezen.

Iedereen die genoeg sport en gezond eet kan het perfecte, gezonde lijf creëren.

Als je op instagram kijkt bij de #fitgirl zou je inderdaad denken dat het mogelijk is. Deze “fitgirls” posten dagelijks (vaak gefotoshopte met filters bedekte) foto’s van hun inspanningen en vorderingen naar het perfecte lijf. Wat je echter niet ziet op deze foto’s, is dat een gedeelte van deze “fitgirls” vaak obsessief bezig is met “gezond eten.” In de Volkskrant schreef Marie-Louise Schipper in 2017 hier een artikel over (https://www.volkskrant.nl/mensen/zorgt-fitgirl-hype-voor-een-nieuwe-eetstoornis-~b6c12d66/)
Ook Jet van Nieuwkerk schreef een boek (Het boek van Jet) over haar negatieve ervaringen en struggles met “gezond eten.” Die diehard fitgirls die constant in de sportschool staan, hebben niet per se een groot sociaal leven, maar misschien wel 20.000 volgers op Instagram. En het werkt verslavend als je een paar duizend duimpjes ziet gaan. Moeilijk om daar afstand van te doen" zo staat te lezen in een interview met Jet van het AD.

Lang verhaal kort: zorg goed voor je lichaam, ben er lief voor en accepteer dat iedereen anders is, een andere bouw en genetisch materiaal heeft.

Categorie