Wat gebeurt er als je een week geen suiker eet?

Zou je echt verschil merken als je een week lang geen suikers eet, en zo ja wat merk je dan?

Ten eerste is 100% suikervrij eten haast onmogelijk. Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten van nature namelijk al suikers. Bij suikervrij moet je dus vooral denken aan het vermijden van toegevoegde suikers. Toegevoegde suikers zitten in heeeel veel producten, natuurlijk vooral in producten als snoep, koek, frisdrank, chips en gebak, maar je vindt het ook in allerlei andere producten waarvan je dat niet zou verwachten. Wist je dat er bijvoorbeeld suiker is toegevoegd aan voorverpakt vlees, kaas, brood en augurken.

foto credits: Criativithy via Pexels.com

Ten tweede kent je lichaam het verschil niet tussen toegevoegde of van nature aanwezige suikers. Suiker is suiker, zo simpel is het voor je lichaam. Alle suikers worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Ze worden door het lichaam afgebroken tot glucose, de 'brandstof' voor het lichaam, en leveren dezelfde hoeveelheid calorieën. Maarrrrr fruit en groenten zijn natuurlijk veel gezonder dan een glas frisdrank of een zak chips.

Ikzelf eet door de week geen toegevoegde suikers. Soms zondig ik wel eens maar meestal lukt het aardig. Wat zijn voor mij de voordelen?

  1. Ik heb na het eten geen dip.
  2. Ik heb meer energie.
  3. Ik heb geen opgeblazen gevoel.
  4. Mijn huid ziet er beter uit.
  5. Ik ben ‘s ochtends super fit, dat is op dagen zoals in het weekend wel anders, dan heb ik echt tijd nodig om fris en fruitig te worden.

De voordelen zijn dus aanzienlijk, waarom eet en drink ik in het weekend dan wel toegevoegde suikers? Simpel, omdat ik het soms lekker vind om een toastje met kaas, een glaasje wijn, een ijsje van Bacio (serieus, het allerlekkerste ijs) of een speculaasje te nuttigen....

Wil jij ook een week lang suikervrij door het leven gaan, doe dan bijvoorbeeld mee met de suiker challenge van het diabetes fonds.

Categorie